سایت جدید ما
به سایت جدید ما حتماْ سر بزنید.
روبات - مسابقات روباتیک - فروشگاه روباتیکی - موتور - چرخ - جنگجو - پیچ و مهره - کلاس روباتیک
به سایت جدید ما حتماْ سر بزنید.
روبات - مسابقات روباتیک - فروشگاه روباتیکی - موتور - چرخ - جنگجو - پیچ و مهره - کلاس روباتیک
مکارو ۲ یک کیت روبوتیک جذاب برای دانش آموزان و حتی دانشجویان علاقه مند می باشد. این کیت از اجزای مختلف و جدا از همی تشکیل شده است که علاقهمندان به کمک خلاقیت خود میتوانند انواع بسیار متفاوت و متنوعی از روبات ها را با کمک آن بسازند.
از قابلیت های مکارو امکان طراحی و ساخت سیستم های مختلف مکانیکی از قبیل گیربکس، مکانیزم های مختلف انتقال نیرو، سیستم های متنوع حرکتی و ... است.
مکارو ۲ در حقیقت یک کیت آموزشی برای سالهای آخر راهنمایی و اوایل دبیرستان است که برای آموزش مهارت های آزمایشگاه الکترونیک (مانند لحیم کاری و شناختن قطعات الکترونیکی و ...) و همچنین مبانی اولیه الکترونیک روباتها طراحی شده است. در این پک بورد سنسور های مکارو باید با راهنمایی مربی توسط خود بچه ها طراحی و اجرا شود.

در مسابقات نانوگرم، ربوكاپ، تيمهايي از دانشجويان و محققان را در زمينه ساخت رباتهاي ميكروسكوپي وارد چالش ميكند كه اين ربات ها در برابر يكديگر در تمرينات بسيار چابكي مربوط به فوتبال رقابت ميكنند.
اندازه اين رباتها از چند دهم ميكرومتر تا چند صدم ميكرومتر در بزرگترين ابعاد آنها خواهد بود و جرم آنها از چند نانوگرم تا چند صدم نانوگرم خواهد بود. ميكرو رباتها در سه بخش مهارتي با يكديگر رقابت خواهند كرد كه اين بخشها عبارت از دوي دو ميليمتر، تمرين مسابقه مارپيچ و تمرين كنترل توپ هستند.
اینم چکیده ای از اون برای تمام علاقمندان ربات انسان نما![]()
عنوان مقاله:
کنترل سلسله مراتبی در ایجاد حركات ربات انسان نما (Humanoid)بر اساس هوش محاسباتي
توسط آقایان:
مهدي داودي دانشكده برق دانشگاه امام حسين (ع)
محسن داودي دانشکده تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد واحد تهران-جنوب چكيده: در اين مقاله روش ها و الگوریتم هایی را مورد بررسي قرار مي دهيم که در کنترل موتورهاي الكتريكي محرك يك بازوي مكانيكي ، پیاده سازی شده تا حركات بازو شبيه حركات دست انسان، طبیعی باشد. در نتیجه می توانيم احساس را در حركات اين بازوي مكانيكي مشاهده نماييم. ویژگی بارز کنترل های صورت گرفته برای ایجاد حرکات دلخواه ، دیجیتالی بودن process کنترل، مصرف انرژی کمتر، کم کردن بار پردازش کامپیوتر برای کنترل موتور ها با بکار گیری پردازش موازی درFPGA و به کارگیری المان های کمتر می باشد. سخت افزار لازم براي پياده سازي اين طرح ، بازوي مكانيكي با درجه آزادي 4 ، درايورهاي موتورهاي DC وStepper، بورد FPGA وPC مي باشد كه از طريق الگوریتم های برنامه ریزی شده در FPGA و برنامه كنترلي درPC ، به حركت در مي آيند....
از طرف همه بچه های باشگاه امروز که روز طبیعت هستش رو تبریک میگم و امیدوارم به همه خوش بگذره![]()
اینم بحث هایی از مکانیک ربات !!!
ربات های متحرک چرخ دار معمولا از سه یا چهار چرخ استفاده میکنند
سه چرخه ها از قدرت ،کشش و پایداری مناسبی برخوردارند و دارای قابلیت مانور خوبی هستند همچنین کنترل حرکت و فرمان دادن به اونا ساده تره البته توی بعضی ربات ها مثل مسیریاب عملا 2 تا چرخ استفاده میشه و یه چرخ کمکی !وزن کمتر این ربات ها باعث میشه که به انرژی کمتری نیاز داشته باشند.
چهار چرخه ها معمولا از پایداری و کشش بیشتری برخوردارند اما فرمان دادن به اونا سخت تره!همچنین این ربات ها از مشکلات خاصی مثل تماس شاسی با زمین ، برای حرکت در زمین های ناهموار برخوردارن.
ربات های متحرکی با تعداد بیستری چرخ ، معمولا شش چرخ ،طراحی شدن که امکان عبور از موانع ، ناهمواری ها و پله ها رو دارن .
یکی اینکه از یک مکانیک آماده استفاده کنیم. برای اینکار می شه از ربات های آماده ای مثل
RoboSapien V1, RoboSapien V2, MindStorm و یا بعضی از ربات های دیگه که مخصوص این کار ساخته شده اند و معمولاً قیمت بالایی دارند استفاده کرد. معمولاً قیمت نوع آخر زیاد هست،( در حدود 10،000،000ريال .) در

دوستان برای تهیه ی این سه نوع ربات که عکسشون در بالا اومده و اطلاع از قیمت دقیق اون ها می تونن با باشگاه تماس بگیرند.
و اما راه دوم این هست که بخوایم خودمون کار روی بخش مکانیکی رو شروع کنیم که به هیییییییچ وجه پیشنهاد نمی کنم مستقیم بریم سراغ ربات های انسان نما.
برای این کار بعد از اینکه یه مقدار اطلاعات از مکانیک، الکترونیک و کنترل پیدا کردیم میریم سراغ سیستم های تعادلی. یا باید بتونبم یه بدنه بسازیم که از نظر مکانیکی تعادل خودش رو حفظ کنه و یا یه سیستم کنترلی الکترونیکی طراحی کنیم. هر دو راه کلی جای بحث داره و بعداً در موردش صحبت می کنیم. منتظر ادامه ی مطالب باشید
ربات های متحرک را بر اساس طبیعت متفاوت محیط عملکرد آنها ، می توان به چهار دسته کلی زیر تقسیم کرد:
1.ربات های متحرک زمینی:
مبنای حرکت این ربات ها بهره گیری از شتاب جاذبه ای و پشتیبانی سطحی زمین است.این ربات ها از شیوه غلطیدن ، گام زدن ، جهیدن و خزیدن برای حرکت استفاده میکنند.این ربات ها از مکانیزم های گوناگونی چون چرخ ها ، تسمه ها و اندام ها(دست ها و پا ها) برای حرکت استفاده میکنند.بر این اساس ربات های مختلفی مانند ربات های متحرک چرخ دار ، ربات های متحرک گام زن و ربات های متحرک خزنده پدید آمده اند.
الف:ربات های متحرک چرخ دار:
...
مشخصات سخت افزاري ATMEGA32 :
شکل ظاهري و پايه ها:
ATMEGA32 در سه نوع بسته بندي PDIP با 40 پايه و TQFP با 44پايه و MLF با 44 پايه ساخته ميشود که در بازار ايران بيشتر نوع PDIP موجود ميباشد .
ATMRGA32 داراي چهار پورت 8بيتي ( 1 بايتي ) دارد که علاوه بر اينکه بعنوان يک پورت معمولي ميتوانند باشند کارهاي ديگري نيز انجام ميدهند . بطور مثال PORTA ميتواند بعنوان ورودي ADC (تبديل ولتاژ آنالوگ به کد ديجيتال ) استفاده شود که اين خاصيت هاي مختلف پورت در برنامه اي که نوشته ميشود تعيين خواهد شد .
ولتاژ مصرفي اين آي سي از 4.5 V تا 5.5V ميتواند باشد .
فرکانس کار هم تا 16MHz ميتواند انتخاب شود که تا 8MHz نيازي به کريستال خارجي نيست و در داخل خود آي سي ميتواند تامين شود . فرکانس کار از جمله مواردي است که بايد در برنامه تعيين شود . لازم به ذکر است که اين فرکانس بدون هيچ تقسيمي به CPU داده ميشود . بنابراين اين خانواده از ميکروکنترلرها سرعت بيشتري نسبت خانواده هاي ديگر دارند .
پايه ي شماره 9 نيز ريست سخت افزاري ميباشد و براي عملکرد عادي آي سي نبايد به جايي وصل شود و براي ريست کردن نيز بايد به زمين وصل ميشود .
پايه هاي 12 , 13 نيز براي استفاده از کريستال خارجي تعبيه شده است .
ساختار داخلي ATMGA32 :
...
واقعیت اینه که شروع کار رباتیک با ساخت ربات انسان نما و یا طراحی اون کاری بسیار جذاب هست و در عین حال غیر ممکن
.
دلایل زیادی برای این حرفم دارم، ببینید ساخت یک ربات انسان نما نیازمند تجربه، دانش و از همه ی این ها مهم تر امکانات کافی است که برای رسیدن به هر کدومش نیازمند گذشتن از هفت خان هست.
بعداً اگر دوستان علاقه مند باشند، بیشتر براشون در این مورد توضیح میدم، و میگم که برای رسیدن به یک چنین هدفی( ساخت ربات انسان نما ) باید از کجا شروع کنند.
...
ساده ترين معماري ميكرو كنترلر، متشكل از يك ريز پردازنده، حافظه و درگاه ورودي/خروجي است. ريز پردازنده نيز متشكل از واحد پردازش مركز (CPU) و واحد كنترل (CU)است.
CPU درواقع مغز يك ريز پردازنده است و محلي است كه در آنجا تمام عمليات رياضي و منطقي ،انجام مي شود. واحد كنترل ، عمليات داخلي ريز پردازنده را كنترل مي كند و سيگنال هاي كنترلي را به ساير بخشهاي ريز پردازنده ارسال مي كند تا دستورالعمل ها ي مورد نظر انجام شوند.
...
معمولاً در ساخت موبایل روبوتها برای اینکه روبات قابلیت حرکت در جهات مختلف را داشته باشد از چند روش استفاده می گردد مثلاً استفاده از چرخهای چند جهته ( امنی درکشنال ) که این روش بیشتر جهت ساخت رباتهای دقیق سرعتی مانند رباتهای جونیور استفاده می گردد. چرخ های مورد استفاده برای این رباتها چرخهای ویژه ای هستند که معمولاً سازنده ربات قیمت زیادی بابت آن ها پرداخت می کند ولی در عوض قدرت مانور روبات و همچنین دقت حرکت آن فوق العاده زیاد است.... ( بر روی ادامه مطلب کلیک کنید )
|
روبات هاي انسان نما |
Humanoid Robots |
|
روبات هاي تسمه تانكي |
Tracked Robots |
|
روبات هاي امدادگر |
Rescue Robots |
|
روبات تعقيب خط – مسيرياب |
Linne Follower Robot |
|
روبات تعقيب خط – مسيرياب |
Line Tracker Robot |
|
روبات لابيرنت |
Labyrinth Robot |
|
روبات هاي ميكروماوس |
Micromouse Robots - Maze |
|
روبات هاي صنعتي |
Industrial Robots |
|
مسابقات فوتبال |
Robocup Soccer |
|
روبات هاي فوتباليست |
Soccer Robots |
|
مسابقات امداد |
Robocup Rescue |
|
روبات هاي امدادگر |
Rescue Robots |
|
مسابقات براي دانش آموزان |
Robocup Junior |
|
روبات هاي دانش آموزي |
Junior Robots - Small Size |
|
شبيه سازي |
Simulation |
|
روبات هاي چرخي |
Wheeled Robots |
|
روبات هاي جنگجو |
Fighting Robots |
|
روبات ماهي |
Fish Robot |
|
روبات مار |
Snake Robot |
|
روبات هاي عنكبوتي |
Spider Robot |
|
روبات توپي شكل |
Sphere Robots |
|
ميكرو روبات |
Micro Robots |
|
روبات هاي ماژولار |
Modular Robots |
|
روبات هاي اجتماعي |
Swarm Robots |
|
روبات هاي سگ |
Dog Robots |
|
روبات هاي پرنده |
Aerial Robots |
منبع:http://eittcrobotics.blogfa.com
مترجم: محمد علي حسيني تاش
منبع: مجله Mechanical Engneers
http://www.namehmech.ir/nl/vol8/more/Technology/robot.html
مدارات الکترونیکی
مقدمه
مدارات الکترونیکی طراحی شده برای این ربات را می توان به 7 بخش مجزا تقسیم کرد که هر یک از این بخش ها در قسمت های بعدی توضیح داده خواهند شد. این شش بخش عبارتند از:
منبع تغذیه
قسمت کنترلر مرکزی
قسمت کنترلر موتور ها و PWM
مدارات مربوط به کنترل و اسکن سنسورها
فلزیاب و مدارات کنترلری آن
مدارات گیرنده و فرستنده رادیویی و کنترلرهای آنها
مدارات ارتباط سریال
1 – منبع تغذیه
تغذیه اصلی این روبات از دو عدد باتری 12V که روی بدنه ی روبات تعبیه شده اند تامین می شود. مدارات منبع تغذیه از نوع Linear بوده و شامل فیلتر های نویزگیر خازنی و آی سی های رگولاتور است که در نهایت ولتاژهای رگوله شده ی +5V و +12V را تامین کرده و به مدار اعمال می کند. Power دستگاه به صورت الکترونیکی و به کمک میکروکنترلر اصلی قطع و وصل می شود و علاوه بر آن یک کلید چکشی بزرگ نیز برای قطع دستگاه در موارد ضروری تعبیه شده است.
2 – قسمت کنترلر مرکزی
بخش کنترلر اصلی شامل یک میکروکنترلر AVR است که الگوریتم های اصلی برای کنترل روبات، یافتن مین ها ، جلوگیری از برخورد به موانع ، موقعیت یابی در زمین و تهیه نقشه از زمین می باشد. هر یک از کنترلر های مدارات جانبی به طریقی در ارتباط با این میکروکنترلر بوده و داده های مربوط به خروجی سنسورها ، سنسور فلزیاب و ... پس از پردازش اولیه و آماده سازی به این میکروکنترلر اعمال می شوند. همچنین داده های خروجی مربوط به کنترل حرکت روبات (کنترل سرعت و جهت) توسط این میکروکنترلر مهیا شده و به میکروکنترلرهای مدارات جانبی هر بخش اعمال می شود.
این بخش مجهز به یک Interface توسط تعدادی کلید و یک LCD است که به وسیله ی آن به راحتی می توان Function های مختلف تعریف شده برای روبات را اجرا کرد. همچنین این بخش قابل ارتباط با کامپیوتر از طریق پورت سریال است و روبات پس از خروج از مسابقه اطلاعات تهیه کرده از موقعیت مین ها را به سیستم انتقال می دهد و در آنجا با داده های رسیده از سیستم موقعیت یابی تلفیق شده و در نهایت نقشه زمین به همراه موقعیت مین ها ایجاد خواهد شد. توضیح بیشتر در این مورد به همراه جزئیات کامل و نقشه های شماتیک در گزارش نهایی خواهد آمد.
.
3 – قسمت کنترلر موتورها و PWMاین قسمت نیز مجهز به یک میکروکنترلر AVR و چندین قطعه جانبی دیگر از قبیل motor Driver های High current است. وظیفه ی این قسمت دریافت کد های مربوط به کنترل جهت و سرعت حرکت روبات و ... از کنترلر اصلی و ساخت کدهای PWM و ... جهت کنترل موتورها و سرووهاست. علاوه بر آن مجهز به یک سری مدار محافظتی برای جلوگیری از کشیده شدن جریان های زیاد از مدار و باتری هاست. همچنین با تنظیم جداگانه ی سیگنالهای PWM مربوط به موتور های حرکت دهنده ی روبات می توان عدم بالانس ناشی از مشکلات مکانیکی روبات را به راحتی برطرف کرد.
4 - مدارات مربوط به کنترل و اسکن سنسورها: بخش اسکن کننده سنسورها مجهز به یک میکروکنترلر AVR است و وظیفه ی آن اسکن کردن 8 سنسور مدار است. با توجه به اینکه برخی از سنسور ها از طریق Interrupt و برخی دیگر از طریق Port ها به میکروکنترلر متصل شده اند و خروجی برخی از آنها تغییرات فرکانس و برخی دیگر تغییر سطح ولتاژ است، از الگوریتم های متعددی جهت اسکن همزمان آنها استفاده شده است. سنسور های مورد استفاده از نوع Ultrasonic و Infrared هستند که به راحتی قادر به اسکن کردن سطوح جانبی و زیرین روبات هستند. سنسورهای Ultrasonic مورد استفاده همراه با مدار کنترل طراحی شده برای آنها قادر به اندازه گیری فاصله روبات از موانع اطراف روبات هستند.
5 - فلزیاب و مدارات کنترلی آن
فلزیاب مورد استفاده از نوع Pulse induction با خروجی فرکانسی با برد مناسب می باشد. این قسمت مجهز به بازوهای مکانیکی متحرک است که پس از شروع مسابقه فلزیاب را در مکان مناسب ثابت می کند. خروجی این فلزیاب توسط مدارات کنترلی مجهز به میکروکنترلر AVR به طور مناسبی Interface شده است. اطلاعات رسیده از سنسور فلزیاب وارد این کنترلر شده و الگوریتم های اولیه روی آن پیاده می شود و پس از پردازش تاخیر های زمانی و ... خروجی مناسب به کنترلر اصلی منتقل می شود.
6 - مدارات گیرنده و فرستنده ی رادیویی و مدارات کنترلری آن
یک عدد فرستنده و گیرنده ی رادیویی با برد مناسب و تعداد کانال های مناسب جهت شرکت روبات در لیگ کنترل از راه دور مورد استفاده قرار گرفته است. خروجی های Receiver مورد استفاده توسط میکروکنترلر اصلی مدار Interface شده اند. برنامه ی این میکروکنترلر شامل چند Function مختلف جهت شرکت روبات در Field های مختلف مسابقات است. و به راحتی می توان روبات را از حالت اتوماتیک به حالت کنترل از راه دور تبدیل کرد.
7 – مدارات مربوط به ارتباط با کامپیوتر از طریق پورت سریال
پس از خروج روبات از مسابقه ، روبات از طریق پورت سریال به کامپیوتر متصل می شود و همانطور که گفته شد، اطلاعات تهیه شده از موقعیت مین ها را به کامپیوتر منتقل می کند. قسمتی از برنامه ی میکروکنترلر اصلی مربوط به انقال اطلاعات از میکروکنترلر به کامپیوتر است که بعد از خروج ربات از مسابقه فعال می شود.
منتظر بقیشم باشید همچنان!!!
بقیه اطلاعات رو هم در پست های بعدی میذارم حتما!
اعضای تیم:
1- دکتر محمد رضا الهامی (سرپرست تیم)
2- ایرج اطمینان(دانشجوی الکترونیک)
3-امیر طهماسبی(دانشجوی الکترونیک)
مکانیک و مکاترونیک
:1- سیستم حرکتی :
با بررسی هایی که انجام شد و با توجه به شرایط زمین مسابقه و مدت زمانی که فرصت داشتیم و این که روبات ما قرار بود در هر سه بخش شرکت نماید سیستم حرکتی که ما برای روبات در نظر گرفتیم سیستم شنی می باشد
.این سیستم حرکتی جهت حرکت در زمینهای دارای موانع و پستی و بلندی مناسب میباشد
.که در کاربردهای نظامی نیز شاهد استفاده بسیار از این نوع سیستم حرکتی می باشیم.جنس بدنه
:جهت ساخت بدنه ازآلومینیم
,تخته و تفلون استفاده شده است.آلومینیوم دارای وزن بسیار کمی بوده و انعطاف پذیری خوبی نیز دارد.در جاهایی که به استقامت زیادی لازم نیست از تخته استفاده کرده ایم.
موتورها
:در روبات از هر سه نوع موتور استپر
,سرو و دی سی استفاده کرده ایم.جهت نیروی جلو برنده روبات از موتورهای دی سی با گیربکس و سروو استفاده نموده ایم.سیستم مین یاب
:برای پیدا کردن مین های درون زمین مسابقه نوعی فلزیاب طراحی نموده ایم که تا اندازه ی خوبی از آن جواب گرفته ایم و در حال حاضر در حال توسعه ی ان هستیم
. فلز یاب دارای یک آنتن می باشد که در دو جای مختلف نصب می شود.در بخش خودکار در جلو و در بخش کنترولی در عقب روبات نصب می شود.بازوی روبات
:روبات دارای یک بازو جهت حمل کویل فلزیاب می باشد
.ابعاد روبات
:مکانیک روبات طوری طراحی شده که روبات میتواند در هر سه بخش مسابقات شرکت نماید و هیچگونه مشکلی از لحاظ ابعاد برای آن پیش نیاید.اینم یه عکس از رباتشون!
جلسه اول:
زبان C از یک یا چند تابع و متغیر تشکیل میشود.
تابع:
شامل دستورهایی است که عملیات محاسباتی مورد نظر را که باید انجام شوند مشخص میکند و از متغیر ها برای ذخیره مقادیری که در جریان محاسبات ایجاد میشوند استفاده میکند.
توابع:
۱.
Main():
این تابع،تابع های دیگر را برای انجام عملیات دیگر احضار میکند که این تابع میتواند همانند تابع هایی باشد که توسط خودمان تعریف میشوند یا تابع های تعریف شده در برنامه .
۲.
Printf():
تابعی است که خروجی برنامه را چاپ میکند.